Translate

Σάββατο 11 Μαΐου 2013

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΘΕΣ

Η Κωνσταντινούπολη είναι μια πόλη μαγευτική, χτισμένη εκεί που ενώνεται η Ανατολή με η Δύση. Όταν ο Μεγάλος Κωνσταντίνος αποφάσισε να μεταφέρει την πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας του εκεί, η επιλογή δεν ήταν καθόλου τυχαία. 
 
Τα στενά του Βοσπόρου όχι μόνο ευνοούσαν τον καλύτερο έλεγχο του εμπορίου, αλλά είχαν και στρατηγική σημασία, καθώς έτσι ελέγχονταν καλύτερα και αντιμετωπίζονταν αποτελεσματικότερα οι εχθρικές δυνάμεις της Ανατολής.
Φυσικά και η Κωνσταντινούπολη σήμερα δε θυμίζει την πόλη που οραματίστηκε και έφτιαξε ο Κωνσταντίνος Α΄. Κάποια σημεία της όμως μπορούν να μας ξαναθυμίσουν το ένδοξο παρελθόν της.
 Αρχείο:Constantinople imperial district.png
 Αυτό είναι ένα σχεδιάγραμμα του κέντρου της Κωνσταντινούπολης, όπως ήταν τότε. Οι παρακάτω φωτογραφίες μας δείχνουν όσα από τα παραπάνω σωζονται και σήμερα...
 Η οδός Ordu και η προέκτασή της Divanyolu ήταν ο κεντρικός δρόμος της Κωνσταντινούπολης στα βυζαντινά χρόνια. Εδώ ήταν συγκεντρωμένη η αγορά με τα μαγαζιά της πόλης. Ήταν το πιο κεντρικό της σημείο. Στο μέσο αυτού του δρόμου υπήρχε μια τεράστια στήλη, που όπως φαίνεται και στη φωτογραφία σώζεται και σήμερα. Στην κορυφή της υπήρχε το τεράστιο άγαλμα του Κωνσταντίνου του Α΄ που θα θύμιζε σε όλους ποιος ήταν ο ιδρυτής αυτής της πόλης.
 Στις παραπάνω δυο φωτογραφίες παρουσιάζεται το Μπλε Τζαμί (φωτο 1= εξωτερικά, φωτό 2= αυλή στο εσωτερικό του). Το Μπλέ Τζαμί ιδρύθηκε από το Σουλτάνο Αχμέτ και βρίσκεται απέναντι από την Αγια Σοφιά ακριβώς εκεί που κάποτε βρισκόταν το παλάτι του Κωνσταντίνου.


Στην πλατεία αυτή που βρίσκεται αναμεσα από την Αγιά Σοφιά και το Μπλε Τζαμί με τους οβελίσκους κάποτε βρισκόταν ο Ιππόδρομος, που χωρούσε 100.000 άτομα. Σε αυτό το χώρο ξεκίνησε η γνωστή Στάση του Νίκα το 532 ενάντια στον Ιουστινιανό και στον ίδιο χώρο έληξε άδοξα με 30.000 αθώους άοπλους θεατές να χάνουν τη ζωή τους από τη φρουρά του Ιουστινιανού.

 Το χώρο αυτό διακοσμούσε ένας αιγυπτιακός οβελίσκος (κατασκευασμένος γύρω στα 1500 π.χ.) που μεταφέρθηκε εκεί από τον Κωνσταντίνο και διατηρείται μέχρι και σήμερα.


Επιπλέον στόλιζε τον Ιππόδρομος ο τεράστιος "Οφιοειδής Τρίποδας" μεταφερμένος από το ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς και αυτό που δείχνει η φωτογραφία είναι ό,τι διατηρείται ακόμα.


Τέλος διασώζεται και σήμερα στον Ιππόδρομο η στήλη του Κωνσταντίνου του Πορφυρογέννητου που τον διακοσμούσε από τον 10ο αιώνα.

Απέναντι θα δούμε το ναό της Αγιάς Σοφιάς, το ναό που έφτιαξε ο Ιουστινιανός για να εξυμνήσει τη σοφία του Θεού και για να κατευνάσει τα οξυμένα πνεύματα των Βυζαντινών μετά τη σφαγή των 30.000 θεατών στον Ιππόδρομο

Ο Ιουστινιανός ήθελε το όνομά του να συνδεθεί στην παγκόσμια ιστορική μνήμη με ένα μεγάλο έργο και όχι με μια πράξη άξια παντοτινής κατακραυγής. Η κατασκευή του έργου είχε διάρκεια 5 χρόνια και ο θρύλος λέει πως το έργο απασχόλησε 5.000 εργάτες τη μέρα και άλλους τόσους το βράδυ, που δούλευαν ακαταπαυστα για να ολοκληρωθεί και να εγκαινιαστεί ο ναός αυτό στις 27 Δεκεμβρίου του 537. Στην παραπάνω φωτογραφία βλέπουμε εικόνα που εκτίθεται τώρα στον πρόναο της Αγιας Σοφιάς και παρουσιάζει τον Ιουστινιανό να παρακολουθεί από το παλάτι περήφανος τα εγκαίνια του ναού.


Ο ναός αυτός χτίστηκε πάνω στα ερείπια του ναού της Αγίας Σοφίας που είχε καταστραφεί από τους Επαναστάτες κατά τη Στάση του Νίκα. Λίγοι όμως είναι αυτοί που γνωρίζουν πως και ο ναός της Αγίας Σοφίας που είχε καταστραφεί ήταν χτισμένος  πάνω στον ειδωλολατρικό ναό του Απόλλωνα. Ο χώρος αυτός είχε μεγάλη λατρευτική σημασία γιατί ακόμα και μετά την άλωση την Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους η Αγιά Σοφιά μετατράπηκε σε καθολικός ναός. Όταν ο Μιχαήλ Παλαιολόγος ανέκτησε την Πόλη το 1261 ο ναός επαναλειτούργησε ως ορθόδοξος ναός. 

Το 1453 η άλωση της Πόλης από τους Τούρκους οδήγησε στο να μετατραπεί ο ναός αυτός σε χώρος λατρείας των Οθωμανών. Πλάι του υψώθηκαν τέσσερις μιναρέδες και μετατράπηκε σε τζάμι, χώρος προσκηνυματος των ισλαμιστών. Κατά την περίοδο την Οθωμανικής Αυτοκρατορίας έγιναν στο ναό σημαντικές καταστροφές στις τοιχογραφίες του ναού (ασβεστώθηκαν), αφού η απεικόνιση του ανθρώπινου σώματος θεωρείται βλασφημία για το Ισλαμ. Ωστόσο η μεγαλύτερες καταστροφές στις τοιχογραφίες και τα ψηφιδωτά του ναού έγιναν την περίοδο της εικονομαχίας.
 

To 1934 o Kemal Atatourk στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού τoυ νεοσύστατου τότε τουρκικού κράτους μετέτρεψε το τέμενος σε μουσείο. Σήμερα ο ναός εξακολουθεί να είναι μουσείο, ενώ πραγματοποιούνται σε αυτόν πολιτιστικές εκδηλώσεις. Παράλληλα γίνονται προσπάθειες για τη διάσωση των ψηφιδωτών του ναού.

 Το παραπάνω ψηφιδωτό που βρίσκεται στο ιερό του ναού έχει τη δική του ιστορία. Λέγεται πως όταν ο Μωάμεθ ο Β΄ ο Πορθητής κατέλαβε την Πόλη και οι άνθρωποι του άρχισαν να ασβεστώνουν το ναό για να μετατράπει σε τζαμί η μάνα του (η οποία ήταν χριστιανή) μόλις είδε την εικόνα αυτή της Παναγίας συγκινήθηκε και ζήτησε από το γιο της να μην επιτρέψει στους μαστορές του να την πειράξουν. Ο Μωάμεθ που είχε μεγάλη αδυναμία στη μητέρα του σεβάστηκε την επιθυμία της και έτσι όλα τα επόμενα χρόνια ο ναός λειτουργούσε ως τζαμί με ένα ορθόδοξο ψηφιδωτο στο κέντρο του που το σέβονταν και οι μουσουλμάνοι.


 Το παραπάνω ψηφιδωτό του Χριστού, ίσως το πιο αξιολογο ψηφιδωτό του ναού και δυστυχώς κατεστραμμένο το μισό, έχει φτιαχτεί με μια μοναδική τεχνική που δίνει την αίσθηση σε αυτόν που το κοιτάζει ότι ο Χριστός τον παρακολουθεί σε όποιο σημείο της αίθουσας και αν βρίσκεται.
 Ενα από τα πιο γνωστά ψηφιδωτά είναι αυτό που βρίσκεται στο νάρθηκα του ναού και παρουσιάζει την Παναγία βρεφοκρατούσα, ενώ ο Κωνσταντίνος Α΄ της προσφέρει την Κωνσταντινούπολη και ο Ιουστινιανός το ναό της Αγιάς Σοφιάς. Η λεπτομέρεια με τα φωτοστέφανα στα κεφάλια των αυτοκρατόρων έχει τη σημασία της και δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητη.

 Και αυτό το ψηφιδωτο βρίσκεται στον πρόναο και έγινε κατόπιν παραγγελίας του αυτοκράτορα Λέοντα Στ΄ του Σοφού. Ο αυτοκράτορας αυτός ήταν γιος του Βασίλειου του Α΄ του Μακεδόνα. Έμεινε γνωστός για τη μεγάλη του μόρφωση και για τις πολλές του γνώσεις. Ωστόσο γνωστός έμεινε και για την ταραχώδη προσωπική του ζωή και τους πολλούς του γάμους. Για να εξευμενήσει τον πατριάρχη Νικόλαο και να του επιτρέψει τον τέταρτο γάμο (κάτι που δεν επιτρέπει η ορθόδοξη εκκλησία) παρήγγειλε το παραπάνω ψηφιδωτό που θα τον παρουσίαζε στους αιώνες γονατιστό να ζητά συγχώρεση από το Χριστό. Για την ιστορία, το παραπάνω ψηφιδωτό δε συγκίνησε τον πατριάρχη Νικόλαο που συνέχισε να αρνείται τον τέταρτο γάμο στον αυτοκράτορα και έτσι ο Λέοντας προκειμένου να πετύχει αυτό που ήθελε τον αντικατέστησε με τον πατριάρχη Ευθύμιο, ο οποίος και δέχτηκε τον τέταρτό του γάμο. Πάντως και σε αυτό το ψηφιδωτό ο Λέοντας είναι φωτοστεφανομένος.
 

Αυτό το ψηφιδωτό έχει μια επίσης ενδιαφέρουσα ιστορία. Στην ψηφιδωτή αυτή εικόνα παρουσιάζεται ο Χριστός αναμεσα στους φωτοστεφανομένους αυτοκράτορες Κωνσταντίνο Θ΄ το Μονομάχο και την "Ευσευβεστάτη Αυγούστα" Ζωή, όπως η ίδια η ψηφιδωτή απεικόνιση αναφέρει. Αν παρατηρήσει ωστόσο κάποιος προσεχτικά το πρόσωπο του αυτοκράτορα, αλλά και την επιγραφή του θα δει ότι έχει υποστεί κάποιες αλλοιώσεις -διορθώσεις. Η εξήγηση είναι η ακόλουθη: 
 
Η αυτοκράτειρα Ζωή έκανε τρεις γάμους. Πρώτος σύζυγός της ήταν ο Ρωμανός ο Γ΄ ο Αργυρός, δεύτερος συζυγός της ήταν ο Μιχαήλ Δ΄ ο Παφλαγόνας και τρίτος ο Κωνσταντίνος Θ΄ο Μονομάχος. Το ψηφιδωτό που κατασευάστηκε όταν ήταν παντρεμένη με τον πρώτο της άντρα διορθώθηκε άλλες δύο φορές και το πρόσωπο του αυτοκράτορα Ρωμανού, όπως και το όνομά του αντικαταστάθηκε με τα αντίστοιχα (πρόσωπο και όνομα ) του Μιχαήλ του Δ΄ και στη συνέχεια με του Κωνσταντίνου Θ΄ του Μονομάχου.



Ο ναός αυτός πέρα από την ιστορία του συνδέεται με χιλιάδες θρύλους και δοξασίες όχι μόνο των Ελλήνων, αλλά και των Τούρκων. Λένε χαρακτηριστικά οι Τούρκοι πως όταν ο Μωάμεθ ο Β΄ο Πορθητής εισέβαλε στο ναό με το άλογό του με μια σπαθιά ράγισε την παραπάνω τεράστια κολόνα που η ρωγμή της φαίνεται στην φωτογραφία και το άλογό τουέδωσε μια κλωτσιά και το σημάδι - σκάψιμο από το πέταλό του φαίνεται στη μαρμάρινη βάση της κολόνας.


  Ένας φτωχός Τούρκος αγρότης βρήκε κάποτε στο χωράφια του τρια τεράστια μαρμαρένια πιθάρια γεμάτα με χρυσά νομίσματα. Μην ξέροντας τι έπρεπε να τα κάνει τράβηξε προς το παλάτι και ζήτησε την άδεια να συμβουλευτεί για το πρόβλημά του τον πολυχρονεμένο του σουλτάνο. Ο σουλτάνος άκουσε με προσοχή το πρόβλημα του φτωχού και τίμιου αγρότη και αποφάσισε να δώσει την παρακάτω σολομόντεια λύση:
Κράτησε ο ίδιος, ο σουλτάνος δηλαδή, τα δύο πιθάρια με το περιεχόμενό τους για λογαριασμό του και έδωσε το ένα πιθάρι στον φτωχό αγρότη με το περιεχόμενό του επίσης. Στη συνέχεια  ο σουλτάνος φύλαξε στο παλάτι του τα χρυσά νομίσματα και τα δύο άδεια πια μαρμάρινα πιθάρια τα χάρισε στο ναό της Αγιάς Σοφιάς, που τον καιρό εκείνο ήταν τζαμί, για να ευχαριστήσει τον Αλάχ για το αναπάντεχο δώρο που του έκανε.

Σε αυτή την κολόνα λένε πως κάποτε ο Ιουστινιανός έχοντας πονοκέφαλο ακούμπησε για λίγο το κεφάλι του και αμέσως θεραπεύτηκε από τον πόνο. Η κολόνα αυτή ήταν ποτισμένη με υγρασία και όλοι τη θεωρούσαν θαυματουργή. Κάθε επισκέπτης του ναού επιδίωκε να την αγκίξει για λίγο έτσι ώστε να θεραπευτούν τα προβλήματα υγείας που τους βασάνιζαν. Για πολλά χρόνια κάνενας δεν μπορούσε να εξηγησει αυτό το παράδοξο. Μέχρι που κάποια στιγμή επιστήμονες συνέδεσαν την υγρασία της κολόνας με τα νερά της υπόγειας Βασιλικής Δεξαμενής.
Τη Βασιλική Δεξαμενή οι Τούρκοι την ονομάζουν Yerabatan Sarayi που στη γλώσσα τους σημαίνει "Βυθισμένο Παλάτι". Στην πραγματικότητα όμως και όσο όμορφη και αν είναι καμία σχέση δεν είχε με το παλάτι παρά μόνο ότι ήταν μια δεξαμενή νερού. Η δεξαμενή αυτή κάλυπτε την υπόγεια έκταση που εκτεινόταν από το παλάτι (σήμερα Μπλε Τζαμί) ως το ναό της Αγιας Σοφιάς.


Κατασκευάστηκε αρχικά από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Α΄ και επεκτάθηκε από τον Ιουστινιανό για να εξασφαλίσει ότι η Κωσταντινούπολη θα είχε πάντα νερό.  Υπολογίζεται ότι η δεξαμενή αυτή χωρούσε 80 -100 χιλιάδες τόνους νερό!!!

Στο εσωτερικό της δεξαμενής, στην οποία κατεβαίνει κανείς με 52 πέτρινα σκαλοπάτια, βρίσκονται 336 στύλοι με 9 μέτρα ύψος  η κάθε μία και 4,8 μ. απόσταση μεταξύ τους, οι οποίες είναι διατεταγμένες σε 12 σειρές  των 28 στηλών η κάθε μία. Οι στύλοι που συνολικά είναι 336 και τα κιονόκρανά τους είναι διαφορων ρυθμών (κορινθιακού, ιωνικού, δωρικού) είχαν ληφθεί από αρχαιοελληνικούς ναούς και μεταφέρθηκαν στην Κωνσταντινούπολη.

 
 Στο βάθος της δεξαμενής δύο είναι οι πιο χαρακτηριστικοί στύλοι, αυτοί που έχουν σαν βάση τα πρόσωπα δυο μεδουσών (ο ένας στυλος πλαγιαστό και ο άλλος αναποδογυρισμένο, καθώς σύμφωνα με τον αρχαίο ελληνικό μύθο όποιος αντικρίσει κατά πρόσωπο μια μέδουσα θα μαρμαρώσει).
 

Κυριακή 28 Απριλίου 2013

ΤΑ ΥΨΗ ΤΩΝ ΤΡΙΓΩΝΩΝ

Α. ΤΑ ΥΨΗ ΕΝΟΣ ΟΞΥΓΩΝΙΟΥ

Το παρακάτω τρίγωνο ΑΒΓ είναι σαφώς οξυγώνιο και έχει και 3 κορυφές, όπως όλα τα τρίγωνα και όπως μπορείς να δεις κι εσύ: την κορυφή Α, την κορυφή Β και την κορυφή Γ.



Τώρα από την κορυφή Α θα τραβήξουμε μια κάθετη ευθεία στην πλευρά ΒΓ. Για να το κάνω αυτό θα πρέπει να χρησιμοποιήσω το τρίγωνό μου και να ακουμπήσω με προσοχή τη μια κάθετη πλευρά του στην πλευρά ΒΓ. Όταν το τρίγωνο μου θα ακουμπήσει με την άλλη κάθετη πλευρά του την κορυφή Α, τότε θα τραβήξω μια γραμμή από την κορυφή Α στην πλευρά ΒΓ, ενώ η δεύτερη κάθετη πλευρά του τριγώνου συνεχίζει να ακουμπά πάνω στην πλευρά ΒΓ.


Το ευθύγραμμα τμήμα που έφτιαξα είναι κάθετο στην πλευρά ΒΓ και αυτό μπορώ να το διαπιστώσω και από το αν οι γωνίες που σχηματίζει με την πλευρά ΒΓ είναι ορθές.
Αυτο το ευθύγραμμο τμήμα λοιπόν είναι το πρώτο ύψος του τριγώνου ΑΒΓ από την κορυφή Α στη βάση ΒΓ.


Πάμε να τραβήξουμε τώρα το δεύτερο ύψος. Είπαμε: ένα τρίγωνο έχει τρεις κορυφές, οπότε και τρία ύψη. Ακολουθώ ξανά την ίδια περίπου διαδικασία. Μόνο που αυτή τη φορά θα ακουμπήσει πρώτα η κάθετη πλευρά του τρίγωνού μου στη πλευρά ΑΓ, ενώ η άλλη κάθετη θα ψάξει να βρει την κορυφή Β. Δες παρακάτω:


και μετά...


Τέλος πρέπει να τραβηξουμε και την τελευταία κάθετη από την τελευταία κορυφή, δηλαδή τη Γ στην πλευρά ΑΒ.
Πάλι με τον ίδιο τρόπο λοιπόν και απλώς αλλάζοντας τη θέση των κάθετων πλευρών του χάρακα, χαράζω....


Δες το τελικό αποτέλεσμα. Αυτά είναι τα τρια ύψη του παρακάτω οξυγώνιου:



Β. ΤΑ ΥΨΗ ΕΝΟΣ ΟΡΘΟΓΩΝΙΟΥ

Σε ένα ορθογώνιο είναι πολύ εύκολο να βρούμε τα ύψη του.  Έχουμε εδώ το τρίγωνο ΠΡΣ.


Τα 2 ύψη του ΠΡΣ τα έχουμε κιόλας βρει. Είναι οι δυο κάθετες πλευρές του: η μία κάθετη από την κορυφή Π στην πλευρά ΡΣ και η δεύτερη κάθετη από την κορυφή Σ στην πλευρά ΠΡ.
Τι γίνεται όμως με την κορυφή Ρ στην πλευρά ΠΣ; Εδώ θα εφαρμόσουμε για άλλη μια φορά αυτά που μάθαμε και στο οξυγώνιο. Δηλαδή θα ακουμπήσω με απόλυτη ακρίβεια την μια κάθετη πλευρά του τριγώνου μου στην πλευρά ΠΣ και με την άλλη θα αναζητήσω την κορυφή Ρ.
 



Όταν τη συναντήσω θα τραβήξω κάθετη από την κορυφή Ρ στην πλευρά ΠΣ  και έτσι θα έχουμε:


Γ. ΤΑ ΥΨΗ ΕΝΟΣ ΑΜΒΛΥΓΩΝΙΟΥ

Κακά τα ψέματα... Το να βρεις τα ύψη ενός αμβλυγώνιου είναι δύσκολη υπόθεση. Θέλει πολλή προσοχή και σωστές κινήσεις. Καταρχήν ας θυμηθούμε ποιο είναι το αμβλυγώνιο:


Αμβλυγώνιο είναι το τρίγωνο που έχει μια αμβλεία (>90 μοίρες) γωνία και δύο οξείες. Από τις τρεις κορυφές του θα χαράξουμε και πάλι τα τρια ύψη του. Μόνο που σε αυτή την περίπτωση τα δύο ύψη θα είναι εξωτερικά.

Για να βρουμε τα ύψη ενός αμβλυγώνιου τριγώνου θα ακολουθήσουμε με τη σειρά τα παρακάτω βήματα:

Βήμα 1ο
Από την κορυφή που βρίσκεται στην άκρη της αμβλέιας γωνίας του τριγώνου τραβάμε κάθετη  γραμμή στην απέναντι της πλευρά με τον τρόπο που έχουμε μάθει. Δηλαδή από τη γωνία Υ του ΤΥΦ τραβάω κάθετη στην πλευρά ΤΦ. Και σε αυτή την περίπτωση κρατάω τη μία κάθετη πλευρά του τριγώνου πάνω στην ΤΦ και με την άλλη ακουμπάω ταυτόχρονα την κορυφή Υ χαράζω και έχω το πρώτο ύψος του τριγώνου:



Βήμα 2ο
Βάζω την μεγαλύτερη σε μήκος πλευρά του τριγώνου μου πάνω στή πλευρά ΥΦ του ΤΥΦ (δηλαδή στη μια από τις δυο πλευρές που σχηματίζουν την αμβλεία γωνία). Προσπαθώ να προεκτείνω την πλευρά αυτή προς την μεριά της κορυφής Τ. (Για λόγους ευκολίας από εδώ και πέρα για τις προεκτάσεις θα χρησιμοποιώ διαφορετικού χρώματος μολύβι). Δες τι κάνω:


 
Βήμα 3ο
Βάζω πάλι τη μια κάθετη πλευρά του τριγώνου πάνω στην προέκταση που σχημάτισα και με την άλλη κάθετη πλευρά προσπαθώ να ακουμπήσω την κορυφή Τ. Η κάθετη πλευρά που χαράζω από την κορυφή Τ στην προέκταση της πλευράς ΥΦ είναι το πρώτο εξωτερικό ύψος του αμβλυγώνιου τριγώνου.

 
Βήμα 4ο

Βάζω τώρα την μεγάλη πλευρά του τριγώνου μου πάνω στην πλευρά ΤΥ και την προεκτείνω προς το μέρος της κορυφής Φ.



Βήμα 5ο

Ύστερα ακουμπάω την μια κάθετη πλευρά του τριγώνου μου στην προέκταση που μόλις έφτιαξα, ενώ με την άλλη κάθετη πλευρά αναζητώ την κορυφή Φ του τριγώνου, όπως φαίνεται παρακάτω:


....έτσι έχουμε πλέον σχηματίσει και τα τρια ύψη του αμβλυγώνιου τριγώνου.

Σίγουρα θα τα καταφέρεις κι εσύ. Καλή επιτυχία!!!

Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΜΑΣ ΓΕΥΜΑ - 26/4/2013

...λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία για τις πασχαλινές διακοπές, είπαμε να πάρουμε μια γεύση από "βυζαντινό γεύμα"... το προσαρμόσαμε όσο το δυνατόν στις δικές μας διατροφικές συνήθειες... μπορεί να δοκιμάσαμε δύο παραλλαγές "σφουγκάτου" (αλλά "γάρο"... δε επιδιώξαμε ούτε να φτιάξουμε, ούτε να δοκιμάσουμε και ούτε καν να το φανταστούμε στο τραπέζι μας...)
Θέλω να πιστεύω ότι το ευχαριστηθήκαμε... Άντε καλή μας χώνεψη!!!

 
 
 

Τετάρτη 24 Απριλίου 2013

ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ ΛΑΜΠΑΔΕΣ

ΜΙΑ ΑΝΑΣΑ ΠΡΙΝ ΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΑΝ ΠΑΣΧΑΛΙΝΕΣ ΛΑΜΠΑΔΕΣ
ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:
 

 
Παιδάκια, κάνατε υπέροχη δουλειά!!!
Καλές γιορτές σε όλους σας!!!
Άντε και του χρόνου...
 

Παρασκευή 19 Απριλίου 2013

ΤΑ ΣΠΗΛΑΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

 ΣΠΗΛΑΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Η Δανάη, η Κλεοπάτρα, η Νεφέλη, η Σεϊμά και ο Χρηστάκος έκαναν εργασία για τα σπήλαια της Ελλάδας. Σημαντικές πληροφορίες για μερικά από τα σημαντικότερα σπήλαια αναφέρονται παρακάτω. Για την τυχόν κακή ποιότητα -επεξεργασία των φωτογραφιών υπεύθυνη είμαι εγώ...


 

4 ΕΠΟΧΕΣ - 4 ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΚΟΛΑΖ

τα παιδιά εμπνεύστηκαν από τις 4 εποχές δημιουργώντας τα παρακάτω έργα:


ΑΝΟΙΞΗ




 
 
ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ




ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ



ΧΕΙΜΩΝΑΣ


οι μικροί δημιουργοί: Ανδρέας, Άρτεμις, Βίβιαν, Παναγιώτης, Σοφία